מזל בתולה / נריה כהן

לפי ספר היצירה ולפי מקורות רבים נוספים, המזל המשוייך לחודש אלול הוא מזל בתולה.
במאמר קצר זה, ננסה לענות על שאלה חשובה שנשאלה על ידי רבים:
מה הקשר בין חודש אלול – חודש הרחמים והסליחות, החודש שלפני ראש השנה ויום כיפור, למזל בתולה?
כדי להבין זאת, ננסה להיפגש עם מבטם הרחב של חז"ל, שמאירים את עינינו בנושא.חז"ל מבארים שיש לבתולה שני הקשרים: שלילי וחיובי.

  1. השלילי, מקשר בין בתולה לעולם התאוות ותסיסת החומר בגיל הנערות.
  2. החיובי, מקשר בין בתולה לעולם של טוהר נקיות ואהבה עמוקה.

בהקשר השלילי, המדרש מספר שמזל בתולה הוא המזל ששולט על אדום. האומה שהביאה על ישראל גלות של אלפיים שנה, מזלה של אותה אומה הוא מזל שנוגד ונלחם בישראל. בנוסף, רומז המדרש על כך שיש בתולה בשורשי הדת הנוצרית, באמו של יש"ו, שנטען עליה שהיא הייתה בתולה בלידתה את אותו האיש. כלומר, הבתולה היא שורשו של אותו האיש שנלחם נגד ישראל.

יש להבין בדברי חז"ל, שמזל בתולה מרמז על החומר, שכשאין הוא יוצא מתוך עולם הקודש עתיד הוא להילחם נגד ישראל, עד כדי כך שיהיה החומר הכוח המניע ("המזל") של אדום ושל הנצרות שנאבקות בישראל אלפיים שנה.

בהקשר החיובי, רבותינו מספרים בביאור לפס' "ויראו בני האלוקים את בנות האדם כי טובות הנה" שאותם מלאכים ("בני האלוקים") באו לנערה בתולה צדיקה וביקשו ממנה שתשמע להם, והיא ענתה להם שהיא מסכימה בתנאי שיתנו לה כנפיים וילמדו אותה את השם המפורש כדי שתוכל להשתמש בכנפיים, המלאכים הסכימו ונתנו לה כנפיים והיא השתמשה בהם כדי לברוח מאותם מלאכים ולהימנע מלעבור עבירה ובאה לפני כיסא הכבוד. הקב"ה שנפעם מאותה צדיקה קבע אותה בתור מזל בתולה.

כנראה שהדברים אינם כפשטם, אך אנו מבינים ששורש המזל הוא אותה החומר ("הבתולה") שיכל להיגרר לעברה חמורה אך התעלה לרמות גבוהות של צדיקות וטהרה כאשר התקרב וחזר אל הקב"ה.

מדרש נוסף מספר, שכשהמן חיפש באיזה חודש להילחם נגד היהודים והגיע למזל בתולה הוא הבין שמזל זה רומז על האימהות וצידקותן וזכותן עומדת לישראל ולא רצה להילחם בישראל באותו החודש. וכן מבארים הראשונים שבתולה רומזת על נקיות וטהרה שבאה באותם ימים של חודש אלול המסוגלים לחזרה בתשובה מאותם חטאים, ששורשם מהנטיה אל החומר ללא קשר אל הקודש.

נוסף על זה, כמובן, כאשר החומר יוצא מתוך עולם הקודש הוא עולה למדרגות גבוהות:
הבתולה מסמלת אהבה וקרבה, שהרי כנסת ישראל נמשלה בעצמה לבתולה. וביאר ר' אלימלך מליז'נסק "אז תשמח בתולה במחול" מחול נובע ממחילת עוונות שנעשים באלול, שאותו חודש מסוגל לתשובה מאהבה בין ישראל לקב"ה.

וכמובן בתולה קשורה לחתונה ונישואים, עדי כדי כך שמנהג ישראל להתחתן דווקא בחודש אלול המסוגל לבניית בית בקדושה וטהרה.
יהי רצון, שנזכה בחודש הזה המסוגל לקשר של אהבה עם הקב"ה, לחזור מתשובה מאהבה ולתקן את עוונותינו. 

"אז תשמח בתולה במחול"

אהבת את המאמר?

Share on Facebook
Share on Twitter

השאירו תגובה:

פסח של כוכבים  במצפה רמון!

גם בחופשת הפסח נקיים את תצפיות הכוכבים של שאו מרום.
הנחה מטורפת למזמינים עד לתאריך ה' ניסן ה27.3- 
30% הנחה!!
הירשמו עכשיו! הכרטיסים על בסיס כל הקודם זוכה.

איך אפשר לעזור?
דילוג לתוכן