ליקוי ירח אייר התשפ"ג

אחחח שבת סוף סוף הגיעה
איך חיכינו לה והנה היא פה, מזג אוויר מצויין לליל שבת קייצי, שמיים בהירים וירח אדום אחד גדול,
אדום? מה קרה?!
אז זכינו, או שמא יש לומר לקינו הערב בליקוי ירח.

למה זה קורה? ולמה דווקא עכשיו כשהוא כזה מלא ויפה?

כבר נעשה סדר בהכל – כמו שאנחנו יודעים כדור הארץ והירח מקבלים את האור שלהם מהשמש. וכל חודש הירח מתחיל בסהר קטן ואט אט מתמלא, עד שבאמצע החודש (כמו בשבת הקרובה – ט"ו באייר) הוא מלא בתפארתו ומאז הוא מתחיל להיפגם עד לתחילת החודש הבא.

כל מופעי הירח האלו קשורים אך ורק לנקודת המבט שלנו על הירח. כמו שבכדור הארץ חצי מהכדור מואר וחצי "מוחשך" בכל זמן נתון (שאם פה יום אז בצד השני – סין לילה והפוך) כך גם בירח. אלא שבכל זמן אחר בחודש הירח מפנה אלינו חלק אחר מהצד המואר שלו (אולי כדאי להשיג פה איזה תרשים של זווית ירח כדו"א ומופע של רבע ירח) שנובע מהזווית של הירח כדו"א ושמש.

בזמן שהירח מלא – אנחנו נמצאים בקו ישר בין הירח לשמש ולכן מופנה אלינו כל הצד המואר של הירח. אז חדי העין כבר יבואו לשאול – איך כדור הארץ לא מסתיר את האור?

בנפלאות הבריאה – השמש והירח וכדור הארץ נעים באותו מישור, כמעט. אם נסתכל מנקודת המבט שלנו השמש והירח נעים על מישור שנקרא מישור המילקה (שעליו קוראים הליקויים כמו שנראה ממש עוד מעט) אלא שלירח יש זווית ממש קטנה של עד כ5 מעלות מעל או מתחת למישור. פעם בכמה חודשים (לא הרבה יש לציין) הירח "חוצה" את מישור המילקה ונמצא ממש על אותו ציר של שמש וירח. אלא שלא תמיד זה קורה בזמן שמתאים לליקוי ירח – שכן כל עוד זה לא בדיוק באמצע החודש כדור הארץ לא יסתיר את השמש.

כשהחציה הזו קורית באמצע החודש – או אפילו קצת בסמוך לה נגלית לעניינו תופעה של ליקוי ירח, כדור הארץ מצל על הירח המלא שלנו ואורו מתעמעם ומעט מתאדם (על הצבעים נסביר בהזדמנות אחרת.

הסבר ליקוי ירח

כמו שהסברנו הליקוי יכול לקרות גם אם החציה של הירח לא בדיוק בדיוק באמצע החודש. לכן חלק מהליקויים יקרו חלקיים – כאשר כדור הארץ מצל חלקית על הירח, תחשבו על קרן אור שיוצאת מהחלק העליון של השמש לצורך העניין ומנסה להגיע לירח, הירח יצטרך להיות ממש בדיוק מאחורי כדור הארץ כדי לא לקבל אותה, אבל אם יהיה קצת מעל האמצע הוא לא יוכל להסתתר, לעומת קרן אור שתצא ממרכז השמש – לה יהיה יותר קשה להגיע לירח גם אם ימצא לא בדיוק מאחורי כדור הארץ.

נקודה מעניינת למי שעקב אחרי המאמרים גם בליקוי החמה – ליקוי ירח אינו כל כך נדיר!

האפשרות לראות ליקוי חמה היא ממש קטנה – הליקוי קורה במיקום קטן מאוד בכדור הארץ ולמשך דקות בודדות. לעומת זאת ליקוי ירח נראה כמעט מכל מקום שבו הירח מעל האופק בקירוב למישור המילקה, וגם הליקוי אורך יותר משעה וחצי! והכי חשוב – לא צריך שום אמצעי תצפית או מסנן אור- פשוט להסתכל החוצה בזמן הנכון.

שיא הליקוי יהיה באופק ישראל בשעה 20:23 ליל שבת אור לט"ו באייר התשפ"ג

אהבת את המאמר?

Share on Facebook
Share on Twitter

השאירו תגובה:

פסח של כוכבים  במצפה רמון!

גם בחופשת הפסח נקיים את תצפיות הכוכבים של שאו מרום.
הנחה מטורפת למזמינים עד לתאריך ה' ניסן ה27.3- 
30% הנחה!!
הירשמו עכשיו! הכרטיסים על בסיס כל הקודם זוכה.

איך אפשר לעזור?
דילוג לתוכן