כוכב עולה / יוסי ישורון

הגמרא בהוריות (י.) מספרת: "רבן גמליאל ורבי יהושע הוו אזלי בספינתא (=הפליגו בספינה) בהדי דר' גמליאל הוה פיתא (=ר' גמליאל הביא פת) בהדי רבי יהושע הוה פיתא וסולתא. (=פת וסולת) שלים (=התסיים, אזל) פיתיה דר' גמליאל סמך אסולתיה דרבי יהושע (=סמך על הסולת של ר' גמליאל שיכינו איתו עוד לחם) אמר ליה מי הוה ידעת דהוה לן עכובא כולי האי דאיתית סולתא (=איך ידעת שנתעכב כ"כ שהבאת סולת?) אמר ליה כוכב- אחד לשבעים שנה עולה ומתעה את הספנים, ואמרתי שמא יעלה ויתעה אותנו…"

בזמנים האלה (וגם כיום במובן מסוים) רבי החובל היו נוהגים להיעזר בכוכבים ובשאר גרמי השמיים כדי לנווט את ספינתם בים הגדול. אם לדוגמה באזור הצפוני של כדור הארץ רצו להפליג ממערב למזרח, הספנים דאגו שבכל מהלך ההפלגה כוכב הצפון יהיה משמאלם. אם הבחינו שהוא לא משמאלם, הבינו מיד שהם סטו מן הדרך והחזירו  את הספינה למסלולה.  מסופר פה על שני תנאים שחיו בארץ ישראל לאחר חורבן בית שני (שנים ספורות לפני ספירת הנוצרים) ולעתים הם היו מפליגים בים לצרכי פרנסה או לעניינים פוליטיים שקשורים למלכות.   ורואים כאן שאע"פ שזמן ההפלגה היה משוער יחסית, ר' יהושע לא סמך על זה וליתר ביטחון הביא איתו גם סולת שמא  תתארך הפלגתם בגלל הטעיה של כוכב שעולה אחת לשבעים שנה ומתעה את הספנים.

לכאורה זה בכלל לא ברור. מי שמכיר את מפת השמיים לא אמור לחשוש שפתאום יפתיע אותו כוכב לא מוכר. גרמי השמיים 'מתחלפים' בצורה מסודרת ושיטתית במהלך כל הלילה, ובהתאם לעונות השנה, ליום בחודש, ולמיקום בכדור הארץ.  לא אמור לצוץ פתאום כוכב לא מוכר.  

כוכב שביט

אז מי זה הכוכב הזה?

כיום מוקבל לזהות את הכוכב הזה עם השביט 'האלי'.

לפני כ250 שנה חי באנגליה אסטרונום בשם אדמונד האלי שהסיק ששלושת השביטים שתועדו לפניו בה'רצ"א (1531), ה'שס"ז (1607), ה'תמ"ב (1682) הם עם מאפיינים דומים ולכן מדובר בעצם בשביט אחד שמסלולו מסתיים כל 75 שנה בערך. הוא חזה שהוא יופיע שוב בתקי"ח (1758)וכך היה. הוא בעצמו נפטר 15 שנה לפני כן ולא זכה לראותו..

מה זה שביט?

שביט או 'כוכב שביט' הוא גוש קרח 'מלוכלך' מחלקיקי סלעים וגזים שנמשך למערכת השמש ומסתובב סביבה במסלול קבוע. אחת לכמה זמן הוא מתקרב אלינו ואז הוא נראה ליושבי כדור הארץ ע"י השמש שמאירה עליו אור שחוזר גם אלינו (כמו שאנחנו רואים את הירח)ו גודלו ובהירותו מאפשרים לו 'להתחפש' לכוכב שבאמת עלול לבלבל אפילו את הספנים. ר' יהושע כנראה כבר חישב את זה והפליא בידיעותיו גם את רבן גמליאל הנשיא כמו שאפשר לראות מהמשך הסיפור שם בגמרא.

בפעם האחרונה השביט נראה בכדור הארץ בתשמ"ו (1986) ככה שמי שממש רוצה לראות אותו הוא צפוי להופיע בשמי כדור הארץ עוד 40 שנה בשנת ה'תתכ"א (2061). אל תחמיצו..

אהבת את המאמר?

Share on Facebook
Share on Twitter

השאירו תגובה:

פסח של כוכבים  במצפה רמון!

גם בחופשת הפסח נקיים את תצפיות הכוכבים של שאו מרום.
הנחה מטורפת למזמינים עד לתאריך ה' ניסן ה27.3- 
30% הנחה!!
הירשמו עכשיו! הכרטיסים על בסיס כל הקודם זוכה.

איך אפשר לעזור?
דילוג לתוכן